وبسايتي براي تمام فصل هاي زندگي


وبسايتي براي تمام فصل هاي زندگي

جديد ترين مطالب سرگرمي گردشگري پزشكي رايانه


گرجستان مقصد جدید گردشگران ایرانی؛ باتومی ارزانتر از چالوس!

لختی آرامش در کنار سواحل خزر برای یک ایرانی حدود 600 تا 800 هزار تومان آب می‌خورد. حال همین استراحت چند روزه در برخی کشورهای همسایه کمتر از این عدد تمام می‌شود. گرجستان از این دست مقاصد است که برنامه ویژه‌ای برای جذب گردشگران ایرانی تدارک دیده است.http://www.mehrpress.com/images/1390/4/20/1/batumi-city90420.jpg

در شرایطی که واحدهای خدماتی گردشگری در ایران میلی به رقابت با هم ندارند که در نهایت به کاهش قیمت و افزایش کیفیت خدمات شود؛ همسایگان غربی و شمال‌غربی ما، در رقابت برای جذب گردشگران ایرانی گوی سبقت از هم ربوده‌اند و هر روز مقاصدی جدید با امکاناتی بیشتر و قیمتی ارزانتر ارائه می‌کنند.

از مقاصد ارزان‌قیمت جدیدی که در عرصه رقابت برای جذب گردشگران ایرانی وارد شده، کشور گرجستان در همسایگی ارمنستان و ترکیه است. مقصد عمده مسافران ایرانی نیز که عازم گرجستان می‌شوند بندر باتومی در جنوب غربی گرجستان و هم‌مرز با ترکیه است.

بندر باتومی با داشتن حدود 140000نفر جمعیت در کنار دریای سیاه قرار دارد و مرکز خودمختاری آجاریا در گرجستان است. در دوره رومی ها بندر تجاری مهمی بود که "باتوسی" خوانده می شد، باتوسی به معنای جای ژرف است و دلیل نام گذاری، وجود آب‌های ژرف در این لنگرگاه بوده است.

در دوره هخامنشی بخشی از یک ساتراپ هخامنشی بود، یوستی نیانوس آن جا را تصرف کرد و بخشی از روم شرقی شد، در سده 7 حبیب بن مسلمه آن را به خلافت اسلامی اضافه کرد، در سده 10 گرجی ها آن را تصرف کردند، در سده 15 به تصرف عثمانی درآمد، در 1878 روس ها عثمانی را در باتومی شکست دادند و آن را به قلمرو تزاری اضافه کردند، از 1900 میلادی که نخستین خط لوله نفتی جهان یعنی باکو- باتومی کشیده شد توسعه بیشتری پیدا کرد، در 1918 عثمانی ها و در 1919 انگلیسی ها آن را تصرف کردند، از 1921 تا فروپاشی اتحاد شوروی مرکز جمهوری سوسیالیستی آجارستان شد.

چالوس 600 هزار تومان؛ باتومی 400 هزار تومان

شاید دلیل اصلی رغبت ایرانی‌ها برای سفر به به بندر باتومی، ‌قیمت این سفر است که در قیاس با بسیاری از مقاصد گردشگری در داخل ایران ارزانتر است. امکان سفر زمینی از تهران به بندر باتومی این ارزانی را دو چندان کرده و اعمال قانون لغو روادید از سوی دولت گرجستان، اشتیاق طرفداران سفر ارزان را برای عزیمت به این کشور بیشتر کرده است.

هزینه سفر زمینی به بندر باتومی و چهار شب اقامت در یک هتل سه ستاره که از نظر کیفیت به هتل‌های چهارستاره وطنی پهلو می‌زند با احتساب خورد و خوراک کمتر از 400 هزار تومان است. 150 هزار تومان بلیت اتبوس تهران ـ باتومی، هتل‌های سه ستاره با صبحانه برای یک شب 25 هزار تومان به همراه هزینه وعده‌های غذایی که برای یک نفر هر وعده کمتر از 10 هزار تومان می‌شود، ریز هزینه‌های این سفر است.

اما همین سفر به سواحل خزر در مازندران به 600 هزار تومان بالغ خواهد شد. هزینه یک شب اقامت در اتاق یک هتل دو یا سه ستاره به همراه صبحانه در مازندران در روزهای تعطیل بین 100 تا 150 هزار تومان است. چهار شب اقامت با هزینه رفت آمد (با خودروی شخصی 70 تا صدهزار تومان ، با اتوبوس برای هر نفر رفت و برگشت 40 هزار تومان) برای هر نفر به بالای 500 هزار تومان بالغ می‌شود. چنانکه به این رقم 8 وعده غذایی را هم که رستوران‌های مازندران برای هر نفر کمتر 15 هزار تمان نمی‌شود را هم اضافه کنید به رقمی حدود 600 هزار تومان خواهید رسید.

یادآور می‌شود تمامی هزینه‌ها از مبدا تهران محاسبه شده است. این در حالی است که سفر به کشورهای همسایه برای ساکنان شمال‌غرب ایران ارزان‌تر تمام می‌شود سفر به مازندران برای ساکنان مناطق مرکزی ایران، گرانتر.

مقایسه این ارقام، شاید گواهی باشد بر این مدعا که گردشگری در ایران گران است و پاسخی بر چرایی تمایل روزافزون ایرانی‌ها برای سفر کشورهای همسایه ...


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نويسنده: عليرضا | تاريخ: دو شنبه 20 تير 1390برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |